Mediji so del večjega poslovnega sistema, kjer izdajanje medijev ne predstavlja njihovo glavno dejavnost, temveč ostaja orodje za doseganje drugih ciljev tudi v povezavi s politiko. Na včerajšnji okrogli mizi z naslovom Mediji v primežu lokalnih oblastnikov, ki so jo organizirali v Društvu novinarjev Slovenije, so se pogovarjali o financiranju in lastnikih lokalnih medijih, vse nacionalnih medijev in njihove povezanosti s politiko, poslovnimi ambicijami na drugih področjih in kazenskih postopkih zoper njihove lastnike, pa niso povedali ničesar.


V Sloveniji imamo 2182 medijev, ki so večinoma v zasebni lasti. Vsebino medijev narekujejo lastniki. Ti, med drugim, zaradi slabega socialnega in ekonomskega položaja novinarjev mnogokrat izkoristijo za propagando svojih interesov. Uporabnike medijev bi tako moralo zanimati, kakšna je medijska agenda, ki ga redno spremljajo. »V zadnjem pa imamo precej primerov kapitalskih prevzemov medijev. Tukaj imam v mislim časopisno hišo DELO. Ko nek časopis, ki ima najbolj prepoznan brand v Sloveniji, ki o medijskem področju nima pojma in s tem medijem dela kot slon v trgovini s porcelanom,« je povedal filozof, bloger in kritik medijev Boris Vezjak.

Tokratna okrogla miza v organizaciji Društva novinarjev Slovenije je obravnavala lokalne medije, njihovo neodvisnost, financiranje in lastniško strukturo.

Aljoša Peršak, urednik Večerove rubrike Maribor: »Dejan, si odgovorni urednik časopisa RTS 24. Ni ravno običajno in pogosto, da na čelo medijskega projekta v primežu lokalnih oblastnikov vstopi tako eminentno novinarsko ime. Kako ti razumeš ta projekt?«

Dejan Pušenjak, odg. urednik brezplačnika RTS24: »Jaz ga razumem tako, kot so me poklicali lastniki. Ko so me poklicali, so rekli, da je njihova ambicija delati mestni urbani časopis in to se je meni zdela dobra priložnost in to počnemo.«

Aljoša Peršak, urednik Večerove rubrike Maribor: »Kdo te je poklical?«

Dejan Pušenjak, odg. urednik brezplačnika RTS24: »Tukaj moram uporabiti citat mojega profesorja Mladena Dolarja. Ko ga je Borut Mekina nekoč vprašal, kakšen avto vozite, mu je rekel, to se vas pa nič ne tiče. Ne zato, ker ne bi hotel povedati, ampak, ker se raven debate nenadoma spusti. Kakšno interpretacijo boš ti izpeljal iz podatka, če ti povem, kdo me je poklical?«

Aljoša Peršak, urednik Večerove rubrike Maribor: »Odvisno, kakšen bo odgovor?«

Dejan Pušenjak, odg. urednik brezplačnika RTS24: »Ok. Danijel Gorjup

Aljoša Peršak, urednik Večerove rubrike Maribor: »Trenutno direktor televizije RTS24.

Dejan Pušenjak, odg. urednik brezplačnika RTS24: »Ja. Kaj ti pove to dejstvo? Čemu je bilo namenjeno tvoje vprašanje?

Aljoša Peršak, urednik Večerove rubrike Maribor: » Zanima me v bistvu, ključne usmeritve medijev določajo lastniki in ti so RTS24, po zapletenih lastniških povezav pridemo do Kitajskih lastnikov, do podjetja Villa 1.«

Kot smo že poročali, je Skupina Večer, ki izdaja časnik Večer, v 40-odstotni lasti Uroša Hakla in 40-odstotni lasti Saša Todorovića ter skoraj 20-odstotni lasti podjetja Hakl&Hakl, ki ga obvladujeta sin Uroš in oče Boris Hakl. Po podatkih Poslovnega asistenta BIZI je Boris Hakl direktor in tudi lastnik 43,88 odstotka podjetja Hakl IT. Ostali lastniki tega podjetja so: Pomgrad, gradbeno podjetje 24,56 odstotka, Imo-Rent Inženiring in konsalting Murska Sobota sedem odstotkov ter Panvita, kmetijstvo in proizvodnja hrane 24,56 odstotka. Januarja 2007 je bil predsednik uprave skupine Panvita, tako je navedeno na spletni strani ministrstva za kmetijstvo, predsednik Socialnih Demokratov Dejan Židan.

»Težko komentiram naše notranje politično uredništvo, ampak se ne bi mogel niti slučajno strinjati, da smo za kakršnokoli politično opcijo na Večeru, ali da bi prišli kakšni signali s strani lastnika. Daleč od tega, odgovorni urednik Večera Mitja Stepišnik, on vam lahko zagotovi z vso odgovornostjo, da je uredniška politika avtonomna in ne preferira nobenega. Ker ne vidim niti razloga, zakaj bi koga preferirali. Mi imamo odgovornost do naših bralcev in zagotovo si ne moremo privoščiti, da bi kogarkoli preferirali. Bralci od nas pričakujejo, da svoje delo opravljamo pošteno, v skladu z novinarskim kodeksom, strokovno in profesionalno,« je razložil Peršak.

Lokalni mediji imajo majhen domet in vpliv v primerjavi z vse nacionalnimi mediji, ki jih večinoma obvladujejo lastniki, ki jih uporabljajo kot orodje za doseganje drugih ciljev tudi v povezavi s politiko. Na Večeru politične povezave zanikajo: » Večerovi lastniki, njihova politična usmerjenost meni ni poznana. Meni je pomembno in novinarjem in urednikom, da imamo svobodo pri svojem delu, da smo avtonomni in da poskušamo svoje delo opravljati v skladu z novinarskim kodeksom. In lahko vam zagotovim, da na večeru imamo avtonomno uredniško politiko, v katero se lastnik ne vpleta,« je še dodal Peršak.

Verjetno nas ne more presenetiti dejstvo, da je bila v Mariboru organizirana javna debata Mediji v primežu lokalnih oblastnikov, ki jo je usmerjal Večerov novinar Aljoša Peršak, saj nacionalnih medijev in njihovih lastnikov niso omenjali. Ti pa imajo bistveno večji doseg, večji vpliv na javno mnenje in največ občinstva.

Več v prispevku:

Nika Haddad


Okrogla miza: Mediji v primežu lokalnih oblastnikov

Delni posnetek dogodka si lahko ogledate tukaj: