Kako jemati omega 3? Le pravilno je učinkovito

Tako zdravniki, kot tudi številni svetovalci za zdravo prehrano nas vseskozi opominjajo kako zelo pomembno je, da v naše telo redno vnašamo esencialne maščobe omega 3. Znano je, da pomanjkanje teh kislin v našem organizmu lahko sčasoma vodi v niz za naše zdravje neprijetnih posledic, med katerimi naj denimo omenimo bolezni srca in ožilja, raznorazna vnetja, dermatitis in celo hormonsko neravnovesje. K sreči pa lahko vse to zelo učinkovito preprečimo.

omega 3

Da vi se uspešno izognili zgoraj naštetim tegobam, vas lepo vabimo da obiščete spletno mesto https://www.hisa-zdravja.si/srce-in-ozilje/omega/, kjer si lahko ogledate bogato ponudbo omega 3 maščobnih kislin. Kot se lahko prepričate tudi sami, je na voljo zares pester izbor. Med drugim lahko dobite omega 3 tablete ali pa namesto tega uživate ribje olje, ki je znano po svoji visoki vsebnosti teh kislin. Če pa se želite izogniti neprijetnemu spahovanju, priporočamo da posežete po tistih tabletah, ki bazirajo na algah.

 

Katere esencialne maščobe poznamo?

V splošnem poznamo tri vrste nenasičenih maščobnih kislin. Poleg omega 3 so tu še 6 in 9. Omenjene številke več kot povprečnemu uporabniku povejo tistim, ki se nekoliko bolje spoznajo na kemijo. Označujejo namreč pozicijo prve nenasičene vezi v molekulah. Prvi dve omenjeni kislini sta tip večkrat nenasičenih maščobnih kislin. Telo takih snovi ne proizvaja samo od sebe in jih moramo zato redno vnašati s primerno prehrano. Tretja skupina, torej omega 9, so tip enkrat nenasičenih maščobnih kislin in jih za razliko od prejšnjih dveh skupin človeško telo lahko samo proizvaja. Kljub temu pa je vnos s hrano prav tako pomemben, če želimo vzdrževati primeren nivo. Kar je skupno vsem omenjenim skupinam je to, da so sestavljene iz verige ogljikovih, vodikovih in kisikovih atomov.

 

Kateri so naravni viri omega 3 maščobnih kislin?

Kot verjetno že veste, so ribe, še posebej morske, eden najpomembnejših virov omega 3 maščobnih kislin. V kolikor redno uživate ribe, vam prehranskih dopolnil tako ni potrebno jemati. A hkrati morate biti pozorni na vir morske hrane. Sledljivost je v tem primer več kot pomembna, saj so higienski standardi priprave po celem svetu zelo različni. Poleg tega se onesnaženost morij močno povečuje, kar pomembno vpliva tudi na kakovost hrane, ki jo od tam pridobimo.

omega 3

Največ  teh za človeka tako zelo nujnih kislin se nahaja v velikih ribah, ki jih uvrščamo v razred predatorjev.  To so denimo tuna, morski pes in mečarica, ki lahko zaradi svoje nadpovprečno dolge življenjske dobe in prehranjevanja z manjšimi ribami ter drugimi morskimi živalcami v svojem telesu skladiščijo večje količine strupov in nevarnih snovi. Poleg mikro plastike, ki velja za eno največjih okoljevarstvenih tegob današnjega časa, v njih lahko najdemo tudi sledove živega srebra, dioksina ter pesticidov. Strokovnjaki za prehrano zato svetujejo večji poudarek na uživanju manjših rib kot so sardele in skuše.

 

Ali so prehranska dopolnila dobro nadomestilo?

Če vam ribe ne dišijo najbolj, pa lahko brez slabe vesti posežete tudi po prehranskih dopolnilih. V Evropski uniji ti namreč dosegajo zelo visoke standardne kakovosti, kar pomeni da gre za zelo čiste in stabilne sestavine. Zaradi izjemno strogih regulatorjev, so prehranska dopolnila proizvedena z molekularno destilacijo pod strogim nadzorom kakovosti. Vsaka serija je večkrat testirana na prisotnost različnih onesnaževalcev kot so denimo živo srebro, dioksin, poliklorirani bifenil, težke kovine ipd.. Za tovrstno testiranje se uporablja napredna ICP-MS analizna, ki lahko zazna že zelo majhne sledove omenjenih nečistot.

Poleg tega strokovnjaki tudi redno preverjajo stopnja žarkosti olja oziroma prisotnost peroksidov ter kislinsko število. Ribja olja so načeloma zaščitena pred oksidacijo, zato jim v posebnem laboratorijskem postopku  dodajajo naravne antioksidante. Najpogosteje je to naravni vitamin E, pri bolj občutljivih oljih pa lahko dodajo tudi druge.

 

Koristi omega 3 maščobnih kislin za vaše zdravje

Velika večina znanstvenih raziskav je potrdila povezavo med uživanjem omega 3 maščobnih kislin ter pozitivnimi učinki na srčno mišico in žile, tako pri tistih posameznikih ki že imajo težave z omenjenimi organi, kot tudi pri povsem zdravih ljudeh. Poleg tega, da imajo te kisline zelo pomembno vlogo pri delovanju vašega srca, pa močno vlivajo tudi na pravilno delovanje možganov in celo oči.

Njihovo uživanje v smislu primarne in sekundarne preventive priporočajo vsi ugledni svetovni kardiologi ter njihovi krovni društvi v Evropi in ZDA. Prav tako je redno uživanje teh maščob že večkrat priporočila tudi Evropska agencija za varnost hrane (EFSA).

 

V kakšnih odmerkih jemati ta maščobne kisline?

Strokovnjaki pravijo, da najbolje, če jih dnevno zaužijete skupaj s hrano.  Sami nemeč lahko največ naredimo za svoje zdravje. Pri primarni preventivi, torej pri povsem zdravih ljudeh, zdravniki priporočajo po eno kapsulo ribjega olja na dan. Seveda ni nič hudega, če jo kak dan pozabite vzeti, sploh če je vaša prehrana dovolj raznolika in pogosto vključuje tudi ribe.

V sekundarni preventivi srčno-žilnih obolenj (torej pri tisah ljudeh, ki že kažejo prve znake tovrstnih bolezni) zdravniki priporočajo en gram na dan, medtem ko je za bolnike s hipertrigliceridemijo predvideno jemanje med dvema in štirimi grami na dan.