lepota in zdravje

To je najboljša hrana za možgane in spomin

Ali veste, da se kar 20% vseh zaužitih kalorij porabi za delovanje naše glave? Človeški možgani so sestavljeni iz več milijard živčnih celic, ki so med seboj prepletene v zapleteno mrežo, po kateri potekajo kemični in električni procesi. Da vse to poteka brez težav, je pomembno, da uživamo ustrezna in bogata živila, ki te procese podpirajo. Morda ste že slišali, da obstajajo hrana, ki krepi možgane, kar pomeni ravno to – da njihova sestava vzdržuje zdravje naše glave in vpliva na vsakdanje sposobnosti uma. V nadaljevanju preberite, kaj je najboljša hrana za možgane in spomin in kako lahko s pravilno izbiro živil vplivate na vaše pomenjenje, budnost, pozornost ter sposobnost za učenje.

vitamini in minerali

Kakšna je hrana za možgane in spomin?

Za vzdrževanje zdravega in vitalnega uma je pomembna stabilna raven glukoze v krvi, zadostna količina železa, mineralov in vitaminov ter beljakovin in nenasičenih maščobnih kislin. Sposobnost koncentracije je mogoče le z oskrbo z energijo v obliki glukoze, zato so sestavljeni ogljikovi hidrati pomemben del zdrave diete. Um tudi ne more delovati brez vitaminov in mineralov. Beljakovine so bistvene za prenos živčnih dražljajev, medtem ko esenicalne maščobne kisline gradijo celične membrane, so ključne za dobro počutje in pomagajo pri vzdrževanju zdravega ožilja. Hrana, ki krepi možgane, je tako čim manj predelana in bogata, za oster um pa se izogibajte  predelanim živilom in živilom, ki vsebujejo veliko dodanega sladkorja.

Hrana za mozgane in spomin

Glukoza

Glukoza nastane skozi proces razgradnje ogljikovih hidratov. Marsikdo meni, da ogljikovi hidrati niso najboljša hrana za možgane in spomin, saj se po njihovem uživanju počutijo utrujene, kar je res, če uživate predelane ogljikove hidrate, ki imajo preprosto sestavo in veliko dodanega sladkorja. Zaradi tega se raven glukoze v krvi hitro dvigne, vendar tudi hitro pade. Priporočamo, da uživate živila, ki vsebujejo sestavljene ogljikove hidrate, ki jih najdete v polnovrednih žitaricah, kašah, stročnicah, krompirju, rižu in gomoljnicah, izogibate pa se testeninam, belemu kruhu, prigrizkom in slaščicam.

kaj je glukoza

Železo, vitamini in minerali

Za delovanje uma so pomembni vnosi vitaminov A, B, C in E ter železa, kalcija, magnezija in cinka. Hrana za možgane in spomin, bogata s temi, so rdeče meso, sveže sadje in zelenjava, mlečni izdelki, ribe, kaše, puranje meso, jajca, oreščki, stročnice … Za primer, železo je bistveno za prenašanje kisika, da je njegova absorpcija učinkovitejša, pa pripomore vitamin C, medtem ko vitamin B pripomore k presnovi glukoze. Ni naključje, da so študentski prigrizki sestavljeni iz oreščkov in suhega sadja.

mineral železo

Beljakovine

Beljakovine so gradbeni material za tkiva in so ključne za prenašanje živčnih dražljajev oz. delovanje nevrotransmiterjev. Najbolj znani so dopamin, serotonin in endorfin. Beljakovine pripomorejo k vzdrževanju budnosti in pozornosti, njihov nezadosten vnos pa lahko privede do utrujenosti, slabše koncentracije in motenj pozornosti. Največ beljakovin najdemo v mlečnih izdelkih, ribah, stročnicah in oreščkih.

beljakovine1

Nenasičene maščobne kisline

Esencialne maščobe, kot so omega-3 maščobne kisline, so pomembne za delovanje uma, splošno dobro počutje in zdravo ožilje, Ker jih telo ne more proizvesti samo, jih je potrebno vnašati z živili. Največ jih je v ribah, na primer lososu, tuni, skušah in sardelah, pa tudi v oreščkih, kot so mandlji, lešniki in semena. Seveda pa z omega-3 kislinami ne smemo pretiravati, saj lahko dosežemo ravno nasproten učinek.

nenasičene maščobne kiseline

Voda

Ali veste, da je naša glava sestavljena iz več kot ¾ vode? Ni čudno, da je ravno voda ključna za pravilno delovanje uma. Ko telesu primanjkuje vode oz. gre za dehidracijo, se skrčijo, kar vpliva na kognitivne funkcije kot so pomnjenje, razumevanje in načrtovanje. Tudi če ne čutimo žeje, je vnos vode in nesladkanih čajev bistven za nemoteno delovanje. In priporočilo, da bi naj na dan popili vsaj 1,5 litra tekočine, ni iz trte izvito.

voda1